Sådan begyndte det........

17 august 2011
Opslået af Antik & Kunst

En firmaprofil og historien bagved
- en ikke helt almindelig antikvitets forretning.
Fortiden - nutiden & måske fremtiden.
I 50 år, fem årtier, er der drevet forretning fra samme adresse med ombygning af flere gange. Den sidste er lige blevet færdig.

Det hele begyndte i maj 1960.

Fortiden og baggrunden , selv samler af gamle ting og sager fra ganske ung. Så er det sagt.
En mangeårig selvstændig fotograf fortid med luftfoto, senere reklamefoto, så blev det blev i første omgang til handel med brugt fotoudstyr. I mange år klaret sammen med et fuld time job som freelance pressefotograf. Bilen var mit andet hjem i disse år.

Som ofte set før, kom den private hobby, - gamle ting og samler objekter, hurtigt ind i billedet.

De næste ti år var præget af handel med gamle og antikke våben , maritimt og teknisk udstyr.

I 1980 og de efterfølgende 10 år var det sølv, porcelæn , mahogni møbler og traditionelle antikviteter der var dominerende.

Det var også tiåret hvor de mange forskellige varer blev vist på antik udstillinger over hele landet.
Det er stoppet nu - de store udstillings omkostninger skulle jo lægges på vare priserne.

Begyndelsen af 1990 gav os e-mail og Internet. Starten var med det nu for længst hedengangne Diatel system og et utroligt langsommeligt modem, - men man var på og det gik - også fremad. Når et varelager er lidt specielt, skal man langt omkring for at finde købere og det kom vi.

Nutiden ? ja, - det er selvfølgelig Internettet, enten man kan lide det eller ej. Det har givet samlere af i dag enorme muligheder som ikke eksisterede tidligere.

Samlere og antikvitets handlere lider ofte af den samme sygdom. Det bedste skal så sandelig ikke sælges, - det skal hjem privat. Jeg har også været angrebet, - hårdt endda men det er overstået.

En sandhed og med den tilføjelse, - at nu er alt til salg, også - det der tidligere blev gemt til side.

Fremtiden ? tja, vi tár én dag af gangen, - så må vor herre om resten men generelt, - hellere et salg med en lidt mindre fortjeneste - end slet ingen.

Men jeg køber da stadig grønne bananer - og husk så, gør hvad du kan li' medens du kan.

Venlig hilsen og hav en go´dag som de siger hos Fakta - og bliv her så længe du lyster.
e.m. Jørgensen

 

Flere opslag at udforske